Matapelajaran : Matematik
Kelas : Tahun 1 Elit
Tarikh : 05.10. 2011
Masa : 10.00
pagi – 11.00 pagi (60 minit)
Bilangan Murid : 30
orang
Bidang Pelajaran : Masa Dan Waktu
Objektif
Pelajaran : Menamakan bulan dalam setahun
Hasil pembelajaran :
Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat :
Kognitif - menyatakan secara lisan dan
menyenaraikan nama-nama
bulan dalam setahun mengikut urutan
yang betul
Psikomotor - murid dapat menampal gambar-gambar
perayaan berdasarkan
nama bulan yang dinyatakan.
Afektif - menghargai masa dan
prihatin tentang perayaan bagi
setiap bulan dalam setahun.
Istilah/konsep/prinsip/hukum/teori : Bulan-bulan dalam setahun
Bahan
Bantu Mengajar / Sumber : Kad gambar, kad perkataan,
gam, lembaran kerja,
CD lagu, radio, pen marker,
kad manila, papan putih,
CD lagu, radio, pen marker,
kad manila, papan putih,
buku teks, buku aktiviti
Pengetahuan sedia ada murid : 1. murid boleh menamakan hari dalam seminggu
2. murid dapat membezakan antara hari dan minggu
3. murid faham maksud bulan-bulan dalam setahun
4. murid boleh memberi contoh perayaan
FASA
|
ISI
KANDUNGAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
mencungkil idea
(5
minit)
|
Nyanyian lagu
“Selamat Hari
Jadi”
|
|
·
Murid
menyanyikan lagu beramai-ramai
·
Murid
bersedia untuk meneruskan pelajaran.
|
ABM :
CD lagu
Radio
Aktiviti simulasi
|
Menstruktur/Kandungan
(30
minit)
|
Menamakan bulan-bulan dalam setahun.
|
·
Dengan
menggunakan teknik penyoalan guru mengaitkan pengetahuan sedia ada murid
dengan pelajaran yang akan diajar
1- Sebutkan nama bulan kelahiran kamu?.
2- Nyatakan bilangan hari berdasarkan bulan kelahiran kamu?
·
Guru
menunjukkan kad-kad gambar dan meminta
murid menyatakan nama perayaan tersebut dan bila diadakan.
·
Guru
menunjukkan kad gambar ini secara berulang-ulang dengan menggunakan gambar
yang berlainan.
·
Guru
membimbing murid menyatakan nama bulan mengikut urutan yang betul.
·
Beri
lembaran kerja
|
·
Murid
menjawab soalan guru
1- Mac, Jun, Oktober,
Mei, Julai, Ogos
2- 31 hari, 30 hari,
·
Murid
menyebut nama perayaan berserta bulan berdasarkan kad gambar yang ditunjukkan
oleh guru.
·
Murid
menyebut secara beramai ramai
·
Murid
menjawab soalan yang terdapat pada lembaran kerja
|
ABM :
Kad gambar
Papan putih
Buku teks
Lembaran kerja
kalendar
Aktiviti penyoalan
Sumbangsaran
Latih tubi
|
Aplikasi
Idea
(20
minit)
|
Aktiviti pengukuhan
(aktiviti secara kumpulan)
(aktiviti secara individu
|
·
Setiap
kumpulan diberi sekeping kad manila yang mengandungi nama-nama bulan dalam
setahun.
·
Murid-murid
diminta berbincang dan bekerjasama semasa menampal gambar berkaitan perayaan
mengikut bulan-bulan berkenaan.
·
Akhirnya
guru memanggil wakil setiap kumpulan untuk mempamerkan hasil kerja kumpulan
masing-masing dan membentangkannya,
|
·
Murid
dibahagikan kepada 5 kumpulan
·
Melalui
perbincangan, murid-
murid menampalkan gambar perayaan mengikut nama bulan
yang terdapat dalam kad manila itu.
·
Wakil
setiap kumpulan membentangkan hasil kerja mereka
|
ABM :
Kad manila
Kad gambar
gam
Aktiviti kumpulan
|
Refleksi
/ Penutup
(5
minit)
|
Kesimpulan
Kerja rumah
|
·
Guru
membimbing murid untuk menyatakan kembali apa yang telah dipelajari.
·
Guru
membuat kesimpulan serta memberi kerja rumah kepada murid.
|
·
Murid
mengingat kembali apa yang telah dipelajari dan membuat rumusan
·
Menyiapkan
kerja rumah
|
ABM :
Buku aktiviti
|
No comments:
Post a Comment